De fleste casinospil har figureret i populærkultur i form af henvisninger i sange, film, skuespil og TV-programmer. Det gælder også for spilleautomater, men det har også affødt det omvendte fænomen: spilleautomater baseret på elementer fra populærkulturen.
I 1997 startede International Game Technology (IGT) den moderne trend med spilleautomater, der bygger på temaer fra populærkulturen. Deres Wheel of Fortune-automater brugte titlen fra det populære amerikanske TV-program af samme navn (som blev til Lykkehjulet på dansk), og der var lyde og billeder fra udsendelsen inkorporeret i bonusspillet. De begyndte også at lave automater baseret på kendisser såsom deres Elvis-automater, som blev lanceret i 1998.
Casinospilleautomater over hele verden trækker på de mest populære referencer fra kendiskulturen. Wheel of Fortune har ført til spilleautomater baseret på TV-programmer som Jeopardy, American Idol, Amazing Race, Price is Right, Who Wants to be a Millionaire, og Deal or No Deal. Filmene har også affødt deres egne automater. Her finder man så forskellige titler som Forrest Gump, The Good the Bad and the Ugly, Sex in the City, Scarface, Star Trek, Star Wars, Legally Blonde, Rocky og Avatar. Berømthederne har også fulgt i Elvis' fodspor, og der er lavet spilleautomater med folk som Marilyn Monroe, Elton John, Dolly Parton, Michael Jackson, Andre the Giant og Bruce Lee. Den italienske jockey Frankie Dettoris utrolige syv sejre på én dag ved Ascot har ført til automaten Frankie Dettori Magic Seven. Der er Hulkamania-automater, automater for 'The Hoff' (David Hasselhoff) og automater baseret på talkshowværten Ellen DeGeneres.
Spilleautomaterne fungerede i princippiet på samme måde, fra de blev opfundet i slutningen af det 19. århundrede og indtil først i 1960'erne. Først kastede spilleren en mønt i. Mønten låste håndtaget på siden af automaten op. Derefter trak spilleren i håndtaget, som fik hjulene til at snurre rundt. Så stoppede hjulene, som indeholdt en række symboler, ét efter ét (det blev ret tidligt opfundet, at hjulene skulle stoppe i rækkefølge fra venstre til højre. På den måde forsikrede man spillerne om, at hjulene drejede rundt uafhængigt af hinanden, samtidig med man gjorde det mere spændende at vente på resultatet). Takker på plader inde i hjulene matchede med symbolerne. Når de stoppede på en kombination, som gav gevinst, blev takkerne arrangeret på en måde, som udløste mønterne.
Standardautomaten med tre hjul havde oprindeligt 10 symboler på hvert hjul, hvilket gav 1.000 mulige kombinationer (10 gange 10 gange 10). En anden tidlig opfindelse var hjul med 20 symboler. Med 20 muligheder pr. hjul kunne en automat med tre hjul give 8.000 forskellige kombinationer (20 gange 20 gange 20), hvilket gav mange flere forskellige vinderkombinationer med forskellige gevinster.
I løbet af 1960'erne var Bally Manufacturing (som begyndte i 1963 med en spilleautomat kaldet Money Honey) de første producenter til at introducere elektroniske funktioner i spilleautomater: tilfældighedsgeneratorer eller random number generators (RNG) i stedet for manuelt roterende hjul, spil med flere mønter og flere linjer og videodisplay. Stort set alle automater – selv dem, hvis hjul lader til at dreje rundt – bruger nu denne mere præcise teknologi. Når spilleren har kastet mønter i (eller mere sandsynligt penge i papirform eller en form for billet som repræsentant for kontanter i kredit), vælger spilleren, hvor meget kredit der skal satses. Så snart spilleren trykker på knappen foran på automaten (eller trækker i det håndtag, som nogle automater også har), oversætter spilprocessoren så RNG'en til de symboler, der vises.
Når symbolerne vises – enten på en videoskærm eller på mekaniske hjul, som er programmeret til at stoppe i henhold til RNG'en – udbetaler automaten på gevinstgivende kombinationer.
De elektroniske automater har forandret spillet, men fastholder omstændighederne og traditionerne, som gjorde spillene populære. Selvom RNG'en udregner resultatet på et øjeblik, kan programmet gengive den visuelle og sågar den auditive oplevelse af den traditionelle automat. Og RNG'en muliggør milliarder af kombinationer, så producenternr kan tilbyde gigantiske gevinster på progressive automater til flere mønter såsom Megabucks i Nevada, USA. Desuden forsvinder mønterne til fordel for TITO ("ticket-in, ticket-out"). I stedet for at gå rundt med massevis af mønter, spande, handsker og håndsprit kan spillerne i stedet bruge billetter, der repræsenterer kontanter eller valuta. Spilleautomaten akkumulerer og udløser så kredit baseret på spillet. Når spilleren er færdig, får vedkommende indløselige billetter for den resterende kredit.
Den første berømte spilleautomat var Charles Feys automat kaldet Liberty Bell i 1890'erne. Den højeste gevinst, som blev udløst af en klokke på hvert af de tre hjul, var på 20 mønter. I 1900 kunne automaterne designet af Herbert Mills udbetale op til 100 mønter, som blev udbetalt via et rør én ad gangen. Den første moderne spilleautomat, Bally Manufacturings Money Honey i 1963 var elektronisk og havde en tragt, der kunne rumme 2.500 mønter. Udviklingen af progressive jackpots i 1980'erne øgede både spilleautomaternes popularitet og størrelsen på jackpots fra spilleautomater ved at kæde gevinster fra forskellige maskiner sammen. Den mest populære progressive spilleautomat, Megabucks, som er lavet af International Gaming Technology (IGT) og blev introduceret i 1986, har stået for mange af de største gevinster fra spilleautomater. Når en spiller indkaster de maksimalt tilladte tre mønter, og alle hjulene stopper på Megabucks-logoet, vinder den spiller den samlede jackpot.
$5.000.000 – Den 1. februar 1987 på Harrah's Casino i Reno i Nevada, USA, vandt Terry Williams den første Megabucks-jackpot på mere end $5 mio.
$4.600.000 på åbningsdagen for Mirage – Den 22. november 1989 åbnede Steve Wynn casinoet Mirage i Las Vegas i Nevada, USA, som var det første nye casino på The Strip i Las Vegas i næsten to årtier. På åbningsdagen vandt Elmer Sherwin en Megabucks-jackpot på $4,6 mio. Det startede myten om, at store jackpots på spilleautomater følger i hælene på casinoåbninger. Bag denne myte gemmer sig Sherwins utrolige held på en Megabucks 16 år senere. Den 19. september 2005 vandt han sin anden Megabucks-jackpot.
$27.000.000 – Den 15. november 1998 på Palace Station i Las Vegas vandt en 67-årig pensioneret stewardesse den første Megabucks-jackpot over $20 mio. – i alt $27.580.879,60. Den samme spiller havde tidligere vundet $680.000 på en Wheel of Fortune-automat på Palace Station.
$34.900.000 – Den 26. januar 2000 på Desert Inn i Las Vegas vandt cocktailservitricen Cynthia Jay en Megabucks-jackpot på mere end $34,9 mio. Seks uger senere blev hun alvorligt kvæstet (og hendes søster mistede livet) i et biluheld. Hændelsen har givet næring til myten om 'Megabucks-forbandelsen'.
$39.000.000 – Den 21. marts 2003 vandt en 25-årig softwareingeniør fra Los Angeles en Megabucks-jackpot på $39.710.826,36 på Excalibur i Las Vegas.
$21.100.000 for den anden Megabucks-jackpot – Den 19. september 2005 vandt Elmer Sherwin sin anden Megabucks-jackpot. Hans første på Mirages åbningsdag i 1989 var på $4,6 mio. I en alder af 92 fik Sherwin jackpotten på Cannery Casino i det nordlige Las Vegas og vandt dermed yderligere $21,1 mio.
I Australien og New Zealand kaldes spilleautomater sommetider for 'pokies'. Det er en sammentrækning af 'poker machines', selvom udtrykket også dækker over automater med andre spil end poker. Ca. 0,3% af verdens befolkning bor i Australien, men her findes ca. 20% af verdens spilleautomater.
Spilleautomater kaldes ofte 'fruit machines' på engelsk. Det har sin oprindelse i de tidlige automater, hvor der var frugtsymboler (kirsebær, appelsiner, citroner, blommer) på hjulene. Kælenavnet er så blevet udvidet, så det generelt omfatter spilleautomater, især i Storbritannien og Europa. For at bryde Charles Feys monopol på amerikanske spilleautomater udviklede Herbert Mills fra Chicago, USA i 1907 en spilleautomat, der var tilstrækkelig anderledes til at få sit eget patent. Ud over mekaniske forskelle havde hans automat frugtsymboler på hjulene i stedet for de dengang sædvanlige spillekort og kulører. Ejerne af spilleautomaterne påstod på samme tid, at automaterne udbetalte tyggegummi, når der blev sat spørgsmålstegn ved deres lovgyldighed. Frugtsymbolerne repræsenterede de tyggegummismage, som spillerne kunne vinde.
En Gallup-undersøgelse i 1938 afslørede, at 23% af amerikanerne spillede på spilleautomater. Det kom også frem i undersøgelsen, at 29% deltog i kirkelotterier, 26% spillede på såkaldte 'punchboards', 19% spillede på valg, 13% købte lotterisedler, og 10% spillede på hestevæddeløb.
Flere personer har fået æren for at kalde spilleautomater for "enarmede tyveknægte". Ifølge én version stammer udtrykket fra de amerikanske bankrøvere John Dillinger og Charles "Pretty Boy" Floyd, som angiveligt fandt på det, mens de spillede på en spilleautomat. Dillinger smed quarters i og kommenterede, at man ikke behøvede en pistol for at røve folk, hvis man bare havde sådan en tingest, de kunne spille på. Floyd, som trak i håndtaget, var enig, og tilføjede, at den her bandit endda kun havde én arm.
Den 14. marts 2001 trak Kirk Tolman i håndtaget på en Megabucks-automat i Wendover i Nevada, USA og fik de tre Megabucks-logoer. Desværre blev han distraheret af en ven og havde kun smidt to mønter i automaten i stedet for de tre mønter, som er påkrævet for at kunne vinde jackpotten. Han vandt $10.000, men gik glip af jackpotten på $7,96 mio.
Den 6. marts 2009 smed Marie-Helene Jarguel €50 i en spilleautomat på casinoet i Palavas-les-Flots i det sydvestlige Frankrig. Hendes ven Francis Sune trykkede på knappen, for at det skulle give held. Efter 12 spins uden gevinst fik de 7-7-7 og vandt casinoets Megapot på €2.200.000. Efter frk. Jarguel fik sin gevinst, sagsøgte hr. Sune hende. I december 2009 besluttede retten i Montpellier, at frk. Jarguel skulle betale hr. Sune 20% af gevinsten. Dommerne bemærkede, at der ikke var nogen juridisk definition på vinderen af et spil på en spilleautomat.
Efter MGM Grand åbnede i Las Vegas i Nevada, USA, i december 1993, hed en af deres progressive spilleautomater Lion's Share, som var 50 automater på casinoet, som var forbundet til en enkelt jackpot. Efterhånden som automaterne blev ældre og blev erstattet af nye spilleautomater, blev den stædige jackpot et problem for casinoet. Jackpotten var teknisk set spillernes penge, så MGM Grand skulle fortsat gøre det muligt at spille på maskinen. Til sidst var der kun én Lion's Share-automat i casinoet, som kun kunne blive ved med at virke, fordi den levede af reservedele fra andre automater. I 2012 fik automaten sin egen Facebook-side og opnåede international berømmelse. I begyndelsen af 2014 skrev Wall Street Journal om automatens stædighed og kultstatus. Den 23. august 2014 spillede et ægtepar fra New Hampshire, som var på besøg i Las Vegas, på Lion's Share efter at have læst historier om automaten online. Walter og Linda Misco vandt jackpotten på $2,4 mio., og langt om længe kunne MGM Grand sende den antikverede automat på pension.
Verdens største jackpot fra en spillemaskine er Megabucks, som er en progressiv jackpot, der knytter automater fra hele Nevada sammen. Én spiller har vundet to Megabucks-millionjackpots. Elmer Sherwin fik en $4,6 mio. jackpot i november 1989 på åbningsdagen på The Mirage. Som 92-årig vandt Elmer Sherwin en anden og meget større Megabucks-jackpot (over $21,1 mio.) næsten 16 år senere på Cannery Casino.